Thursday, August 4, 2011

Kelebihan Bulan Ramadhan

   Mengenai kelebihan bulan ramadhan, Rasulullah saw bersabda : "Satu Bulan ramadhan ke satu bulan ramadhan yang berikutnya, Jumaat satu ke Jumaat berikutnya, dan satu solat ke solat berikutnya menjadi penebus dosa di antara keduanya, selama dijauhi segala dosa."(Hadis riwayat : Imam Ahmad dan Al-Baihaqi).
   Rasulullah saw bersabda mengenai bulan ramadhan : " Bulan ramadhan adalah bulan kesabaran, dan kesabaran adalah syurga."(Hadis riwayat : Ibnu Khuzaimah dan Al-Baihaqi).
   Sabda baginda lagi : "Awalnya bulan ramadhan adalah rahmat, tengahnya adalah keampunan, dan akhirnya adalah pembebasan (api neraka)" (Hadis riwayat : Ibnu Khuzaimah dan Al-Baihaqi).
   Sesungguhnya Allah swt memperlihatkan kaum Muslimin pada malam pertama dari bulan ramadhan tersebut, dan siapa yang mendapat perhatian Allah swt nescaya ia tidak akan disiksaNya. Selanjutnya Dia mengampuni mereka pada malam akhir dari bulan ramadhan.
   Jibril alaihis salam berkata kepada nabi saw : "Siapa yang menemui bulan ramadhan sedang ia tidak diampuni Allah Ta`ala nescaya ia akan dijauhkan dari rahmat Allah. Katakanlah amin!' Maka rasulullah saw berkata : amin".
   Hal itu disebabkan pada bulan ramadhan begitu mudahnya mendapatkan sebab-sebab maghfirah dibandingkan bulan-bulan lainnya. Kerana itu tiada seorangpun yang diharamkan memperolehi ampunan pada bulan itu, melainkan ia terlalu banyak berpaling dari Allah swt dan sangat berat penentangannya. Oleh kerananya ia jauhkan dan diusir dari pintu Allah. Kita memohon perlindungan dan keselamatan dari kemurkaan Allah swt dan siksaNya serta segala bencanaNya.
   Rasulullah saw bersabda : "Siapa berpuasa ramadhan dan berjaga malamnya dengan penuh iman dan ihtisab, nescaya diampuni segala dosanya yang telah lalu." (Hadis riwayat : Al-Bukhari, Muslim dan yang lainnya).

1 comment: