Tuesday, July 12, 2011

CINTA & COUPLE

Bismillahir rahma nirrahim...

Di sini saya hendak kongsi beberapa persoalan yang menjadi  tanda tanya @ buah mulut orang..Ramai yang tahu apa yang dimaksudkan dengan CINTA! dan saya rasa ramai orang tidak tahu apa yang dimaksudkan dengan perkataan COUPLE!..Saya bukan seorang yang pakar @ alim dalam bab ini, cuma saya hendak muzakarah dengan kawan2 atau erti kata lain, sharing.
   Ramai di antara kita bercakap, haram bercinta melainkan ada ikatan ( Tunang @ Suami Isteri ), ada juga kata " tidak apa, kita berkawan sahaja, bukan ada buat apa2 pun ". Bila kita dapat dua pendapat yang berbeza, selalunya kita akan fikir yang mana yang baik dan terbaik untuk kita. Dan ada juga sesetangah kawan2 tidak memikirkan yang mana boleh diikut ( dibuat ) dan yang mana tidak boleh diikut ( dibuat ). Bila kita cakap benda baik dan buruk, of course kita akan pilih baik. Ada ka kita hendak benda buruk?.
    Definisi CINTA di dalam Al Quran, disebut sebagai mahabbah @ mawaddah. Kedua-duanya memiliki erti yang sama iaitu menyukai, senang, dan menyayangi. Saya ambik sepotong ayat AlQuran, Allah swt berfirman yang bermaksud : 
    “Dijadikan indah dalam pandangan manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah lah tempat kembali yang baik (syurga).”   

    Dalam ayat ini mahabbah adalah suatu naluri yang Allah berikan kepada makhluk, dimiliki setiap manusia tanpa pengecualian ( baik manusia beriman maupun manusia durjana ).
    Adapun mawaddah dalam surah Maryam : 96
 
   “ Sesungguhnya orang-orang beriman dan beramal soleh, kelak Allah yang Maha Pemurah akan menanamkan dalam hati mereka kasih sayang ” 

   Jadi mawaddah (kasih sayang) diberikan Allah sebagai hadiah atas keimanan, amal soleh manusia. Dipertegas lagi dalam surah Ar Rum : 21 
   “ Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya ialah ia menciptakan untukmu dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.” 

   Dalam ayat ini pun Allah menggambarkan ‘cenderung dan tenteram’ yang dapat diraih dengan pernikahan oleh masing-masing pasangan akan diberi hadiah (ja’ala) kasih sayang dan rahmat.
   Dalam fil gharibil Qur’an dijelaskan bahwa mahabbah sebuah cinta yang meluap-luap, bergejolak. Sedangkan mawaddah adalah cinta yang berupa angan-angan dan tidak akan teraih oleh manusia kecuali Allah menghendakinya, hanya Allah yang akan memberi cinta Nya kepada hamba yang dkehendakiNya. Allah yang akan mempersatukan hati mereka. Walaupun kamu belanjakan seluruh kekayaan yang ada di bumi, niscaya kamu tidak akan mendapatkan kebahagiaan cinta jika Allah tidak menghendakiNya. 
   Manakala definisi COUPLE  pula adalah dua, berduaan, pasangan, and etc. Dalam petikan sebelumnya Allah telah menyebutnya sebagai CINTA not COUPLE right? so we can think, di sini kita sudah nampak yang mana pro and cons. Adakah salah bercouple?. of course i say "yes". Adakah boleh bercinta?. and also i say "yes'. Bagi pendapat saya, kebiasaannya orang yang bercouple ni, akan chat @ message benda2 yang tidak mendatangkan faedah. Dan lebih lagi, ada yang ajak keluar bersama ( date ). Inikah dinamakan cinta?, Bagi pendapat saya. cinta adalah tanggungjawab. bermakna di sini. Kita bertanggungjawab ke atas pasangan kita, iaitu tanggungjawab ke atas agamanya, ilmunya, akhlaknya, auratnya dan yang paling penting adalah hatinya.Kata orang " Cinta itu buta ", sebab apa yang jadi buta? sebabnya adalah tidak ada tanggunjawab terhadap pasangangnya.
   Semua kawan2 kita bercinta dan ada juga bercouple. So, saya harap kita dapat pelihara agama kita, biarlah orang hendak cakap kita ni kolot and so on. Asalkan kita ada agama and akhlak, apa yang kita buat InsyaAllah Allah akan bantu kita.

   Ma`assalamah...

3 comments:

  1. ~cinta adalah tanggungjawab~
    like this statement...

    ReplyDelete
  2. 2 r..tpi ramai yg xnmpk...uhhuh

    ReplyDelete
  3. perkongsian yang menarik..matlamat tak menghalalkan cara~~yang haram dan yang halal itu nyata~~

    ReplyDelete