Saturday, April 16, 2011

Hukum Haid Dan Istihadhah

Hukum Haid & Istihadhah ada 2 iaitu a)Mubtadiah-perempuan yang pertama kali keluar haid...b)Mu`tadah-perempuan yang pernah keluar haid dan pernah bersuci..

Mubtadiah terbahagi kepada 2:-

a) Mumayyizah-darah yang keluar adalah dua sifat seperti darah haid dan istihadhah (dua warna).
b) Qaira mumayyizah-darah yang keluar itu adalah satu sifat sahaja (satu warna) dan hilang salah satu daripada syarat tamyiz

Syarat tamyiz ada empat :-

   1.darah yang keluar (haid) kurang dari sehari semalam..      2.darah yang keluar (haid) lebih dari 15 hari..     3.darah yang keluar (istihadhah) kurang dari kadar bersih (15 hari)..     4.darah istihadhah mesti keluar berterusan ( tidak putus-putus )...

Manakala Mu`tadah pula terbahagi kepada 2:-

a) Mumayyizah-dihukum bagi perempuan ini dengan tamyiz sekiranya (walaupun) bertentangan dengan adat ( dia tahu masa keluar haid dan tempoh berapa lama ) ,kerana tamyiz lebih kuat dari adat (hukum).
b) Qaira mumayyizah-terbahagi kepada 4 bahagian :-

1) Dia ingat waktu keluar haid dan tempoh haid dia (sekiranya ada darah keluar selepas dari tempoh tersebut maka dikira sebagai darah istihadhah.mengikut keluar haid pada sebelumnya)..

2) Dia lupa waktu keluar haid dan tempoh.orang ini dipanggil (kebingungan)..orang ini tidak boleh bercumbuan (dengan suami),membaca alquran,menetap di masjid,membawa mashaf dan menyentuhnya dan dilarang lalu di masjid sekiranya takut mengotorinya. Orang ini kena solat,puasa,tawaf,talaq,i`tikaf,dan kena basuh faraj sebelum melakukan solat (wuduk yang diambik dikira sebagai istibahatus solat (membolehkan solat),jadi dia tidak boleh melakukan apa2 melainkan solat sahaja sekiranya dia sudah berwuduk,sekiranya dia melakukan kerja lain,(maka batal wuduk dia).dalam bab puasa,dia kena puasa selama sebulan(bulan ramadhan),jadi pada bulan syawal(selepas raya posa pertama) dia kena sambung puasa(ganti) dia selama sebulan kerana ikut kadar lama haid adalah 15 hari dan kadar sikit suci (bersih) adalah 15 hari. Jadi puasa dia yang sah adalah 14 hari kerana haid dia yang keluar pada bulan Ramadhan adalah pada awal ramadhan (sebab kita tolak awal bulan (sehari sahaja) dan tengah bulan (sehari sahaja). Bulan syawal pun kiraannya sama dengan bulan ramadhan (14 hari sahaja yang sah puasa) Semua kiraannya adalah 28 hari sahaja yang sah puasanya,jadi ada 2 lagi baki puasanya.Dan teruskan puasa pada bulan Zulkaedah selama 2 hari berturut2   .(Syarat no 2 ini adalah berterusan puasanya).

3) Dia ingat tempoh haidnya,tapi tidak ingat waktu keluar haid....(puasa-sekiranya kadar haid dia adalah 5 pada 10 hari pada awal bulan,tapi dia tidak tahu waktu keluar haid. Jadi 5 hari haid dan 5 hari bersih. Maka pada hari keenam adalah hari dia haid dengan yakin. Dan awal bulan adalah hari dia bersih (suci) dengan yakin,dari hari kedua hingga kelima dan hari ketujuh hingga kesepuluh adalah muhtamil kal mutahayyarah ( kebinggungan ) jadi dalam sepuluh hari ini,puasa dia yang sah adalah 4 hari sahaja.maka dia kena ganti puasanya selama 6 hari lagi.

4. Dia ingat waktu keluar haidnya tetapi tidak ingat tempoh haidnya…..(puasa-sekiranya dia datang haid pada awal bulan dan tidak ingat tempohnya,maka haid keluar pada hari pertama dengan yakin,dan selepas 15 hari adalah yakin dia bersih(suci), dari hari kedua hingga hari kelima belas boleh dikatakan haid dan bersih(suci)

No comments:

Post a Comment